tirsdag den 7. april 2015

At slippe skrækken for hiv

Af Helle Andersen, formand

Forrige lørdag havde jeg en dejlig oplevelse som "hiv-bog" på Menneskebiblioteket, som jeg har lyst til at dele med jer. Jeg blev lånt ud til en unge pige i 20'erne. Efter at vi havde talt sammen et kvarters tid og jeg havde fortalt en del af min historie og givet forskellige fakta om livet med hiv i dag, spurgte jeg hende om hun selv havde haft hiv inde på livet, siden hun havde valgt at låne mig. Hun fortalte så, at hun sådan set aldrig havde været konfronteret med sygdommen selv og heller ikke kendte nogen med hiv.
Men siden hun var barn havde hun altid været skrækslagen over hiv. Hun husker de mange kampagner fra dengang, billederne af de syge og døende og hvordan hiv dengang var tiden største skrækscenarie. Og skrækken havde siddet i hende lige siden. Gennem mødet og den viden hun fik på bare de 15 minutter vi havde siddet sammen, fortalte hun at hun mærkede at skrækken fuldstændig havde sluppet sit tag i hende. Hun syntes hun havde fået så meget ny viden og hun ville kigge videre på Hiv-Danmarks hjemmeside for at søge flere oplysninger. Hun takkede for en god samtale og fortalte, at hun nu var helt rolig nu og kunne gå ud i levet nu, uden at skulle trækkes med den angst for hiv som havde siddet i hende siden barndommen.
Selvfølgelig var jeg helt opløftet og super glad for dette møde. Det er jo simpelthen noget af det vigtigste som vi både i Menneskebiblioteket og i Hiv-Danmark arbejder for; at oplyse og give et mere nuanceret og realistisk billede af hiv, så andre mennesker kan slippe angst og fordomme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar